Sunday, July 01, 2007

Api-api


Api-Api

Nama botani : Avicennia .spp.


Famili : Verbenaceae


Habitat

Tumbuhan ini ialah sejenis pokok bakau yang hidup liar bersama-sama pokok bakau jenis lain di pesisir pantai berlumpur.


Ciri morfologi

Pokok api-api besar, ketinggian mencapai 7- 20 m. Akar udaranya agak panjang ke­luar dari lumpur di bawah pokok, berbaris-baris mengikut panjang akar sisi. Daun je­nis mudah, kecil dan membulat di hujung. Warna daun hijau tua, licin dan berkilat. Permukaan bawah daun pucat dan berdebu. Bunga kecil dan berwarna kuning, ke­luar pada jambak jenis panikel yang keciI. Kelopak bunganya ada empat, terlekat pada corong yang pendek. Buah api-api jenis kapsul dan berwarna hijau kelabu. Buah bujur dan runcing di hujung, mempunyai kulit bak sampul yang berwarna hijau muda membaluti biji. Kulit ini mudah ditanggalkan untuk mendedahkan biji yang licin dan berwarna coklat kehijauan serta berkilat.


Kegunaan dan khasiat

Buah api-api tidak dimakan segar. Buah yang gugur dipu­ngut dan dibuang kulitnya. Biji direndam dengan air se­lama dua malam untuk melembutkan dan menghilang­kan getahnya. Kemudian direbus dan dihancurkan menjadi tepung. Tepung ini boleh dibuat kuih seperti kuih koci dan buah melaka serta enak rasanya.

Resin yang keluar pada kulit ba­tang api-api berwarna hijau dan pahit rasanya. Resin ini bersifat afrodisiak tetapi boleh dibuat ubat sakit gigi. Akar juga bersifat afrodisiak. Biji yang muda dibuat ubat pupuk pada bisul untuk mencepatkannya ma­tang dan pecah. Abu daripada pokok api-api mengandungi banyak alkali dan digunakan sebagai sabun
di India.